חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם הצלחה בעסקים מחייבת השכלה?

מה הקשר בין רמת ההשכלה לבין הצלחה העסקית? האם בכלל יש קשר כזה, כמו שרבים נוטים להניח, לפיו אנשים משכילים יותר גם מצליחים יותר בעסקים? תשובה חד-משמעית כנראה שלא נוכל לקבל לשאלה הזו, ולו בגלל אותם גאונים עסקיים יחידי סגולה שהצליחו להטביע את חותמם בעולם העסקים מבלי שלמדו יום אחד בחייהם, אבל לפחות ננסה לעלות על היתרונות והחסרונות שיש להשכלה בעולם העסקי.

ישנם תחומים שבהם ברור שהצלחה עסקית מחייבת לימודים ברמה גבוהה, ולו על פי החוק. עורך דין חייב לסיים בהצלחה לימודי משפטים, התמחות ובחינות לשכה כדי שיוכל לפתוח את המשרד המצליח שלו. כך גם רואי חשבון, יועצי מס, עורכי פטנטים, ועוד מקצועות שהחוק קובע את סף ההשכלה שלהם, שבלעדיו לא רק שלא יוכלו להצליח בעסקים, אלא לא יוכלו אפילו לעבוד יום אחד.

אלא שהחיפוש אחר השכלה גבוהה כמדד לפוטנציאל הצלחה בעסקים אינו נעצר במקצועות אלה. התחרותיות הרבה שקיימת כיום כמעט בכל תחום עסקי מחייבת את כל בעלי המקצוע בתחום לשאוף ולהיות המקצועיים והמנוסים ביותר בתחומם. כבודו של ניסיון החיים במקומו מונח, אבל פעמים רבות דווקא ההשכלה הפורמלית היא זו שמעניקה לבעלי העסקים את היתרון על פני מתחריהם, באמצעות הקניית הידע העדכני ביותר בתחום, שיתוף באסטרטגיות עסקיות, והכרת הטכנולוגיות הרלוונטיות. ככל שלבעל מקצוע ידע רב יותר בתחומו כך הסיכוי שלו למצוא עבודה ולהצליח בה הולך וגדל.

גם סקרים שנעשים בקרב כלל האוכלוסייה מוכיחים שוב ושוב כי קיים יחס ישיר בין רמת ההכנסה של משק הבית לבין רמת ההשכלה של החברים בו – ככל שרמת ההשכלה גבוהה יותר, כך רמת ההכנסה גבוהה יותר מהממוצע במשק. עם זאת, חשוב לזכור שהסקרים הללו בודקים רק רמת השכלה אקדמית, בעוד שבעולמנו כיום ברור לכל שקיימים סוגים רבים של השכלה לא אקדמית ולא פורמלית, שפעמים רבות יכולה להועיל לעסק לא פחות מתואר ממוסד אקדמי מוכר.

אבל אם כבר הזכרנו את העולם שבו כולנו פועלים כיום, אין מנוס מלהצביע גם על עוד עובדה אחת – מקצועות רבים שהתפתחו בשנים האחרונות בתחום האינטרנט, המדיה החברתית, המידענות וניהול הידע כלל אינם נלמדים עדיין. המקצועות הללו ממציאים את עצמם תוך כדי עבודה, ואנשי המקצוע הם שמעצבים את התחום בעצמם ועל סמך הניסיון שהם צוברים, ובדרך כלל ללא השכלה של ממש בתחום, שכאמור – אין מי שיעניק אותה עדיין. אולי בעוד כמה שנים אנשי המקצוע של היום יהפכו להיות המרצים והמורים של הדור הבא של המקצוענים, אבל נכון לעכשיו מדובר בחלוצים שההשכלה שלהם היא בשלל תחומים, וכל קשר בינה לבין ההצלחה העסקית הוא מקרי בהחלט.

ואם היום יש מקצועות שעוד אי אפשר לרכוש עבורם השכלה מסודרת, רק נסו לדמיין מה יקרה בעוד חמש, עשר או עשרים שנה. העסקים המצליחים ביותר יהיו כנראה בתחומים שעוד לא קיימים היום, וימשיכו וידחקו את תחומי ההצלחה העסקית המסורתיים לשוליים. מי שעומד היום בפני ההתלבטות מה ללמוד כדי להצליח בעסקים בעוד עשור, כנראה שייאלץ להכיר, במוקדם או במאוחר, בעובדה שאין כיום שום מסלול לימודים שבאמת יכין אותו לשוק העבודה העתידי.

כתבות מומלצות

גיוס חרדים

כל אחד צריך לשרת,  אך לא כולם צריכים לעשות צבא. צריכה לקום מנהלת הכוונה, שתפנה כל מי שהגיע לגיל גיוס, למקום הנצרך: צבא,משטרה,מדא,חינוך,שירות לאומי וכד'

שיוויון בנטל – עלק

הצעת הוועדה לשיוויון בנטל, מעלימה מגזרים, וממשיכה את המציאות הקיימת שבה ציבורים שלמים לא יעשו צבא או שירות לאומי. ההצעה שלי לשיוויון  בנטל: מוסכם שכל

שחרור מחבלים למען השלום

אסור לשחרר מחבלים כמחווה כזו או אחרת הבסיס למשא ומתן אינו במחווה כזו או אחרת אלא כתנאי מוקדם, שני הצדדים צריכים לרצות לעשות שלום אמיתי

שתפו ברשת

דעות נוספות

יש לכם דעה?

פרסמו אותה כאן ללא תשלום!