חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם ההשפעה החיובית לצפייה בטלוויזיה אצל תינוקות עולה על השפעתה השלילית?

בעשרות השנים האחרונות, הצפייה בטלוויזיה היא חלק חשוב מהחיים של כמעט כל אחד ברחבי העולם. על רקע ריבוי הערוצים והמגוון האינסופי, אין פלא שכל אחד ולא משנה מהו טעמו האישי, יוכל למצוא תכנים המתאימים עבורו. לעומת העבר, כיום ניתן למצוא בין הצופים גם לא מעט פעוטות ואפילו תינוקות. עבור תינוקות, לצפייה בטלוויזיה ישנה השפעה עצומה וכך מתעוררת שאלה חשובה מאין כמוה: האם ההשפעה החיובית לצפייה בטלוויזיה אצל תינוקות עולה על השפעתה השלילית?

אחריות הורית

לפני שנסקור את ההשפעות החיוביות מצד אחד והשליליות מצד שני, אי אפשר שלא לפתוח בכמה מילים על אחריות הורית. הגישה שהטלוויזיה יכולה לשמש כמעין שמרטף שיעסיק את הילדים איננה יכולה לפטור את ההורים מאחריות לתכנים שאליהם נחשפים ילדים רכים ותינוקות. על מנת לבחור בתוכניות הטובות, האיכותיות והמותאמות לגיל, ההורה האחראי יקפיד לבחור מדריך תוכניות טלויזיה, וישתמש בו בתור כלי עזר לחיפוש ומציאת תכנים מתאימים.

השפעות חיוביות

ההשפעות החיוביות של צפייה בטלוויזיה בקרב פעוטות ותינוקות נובעת מכמה גורמים:

  • אספקת גירויים – תוכניות רבות לילדים רכים מקפידות לספק לצופיהן גירויים חשובים. התפתחותם התקינה של הצעירים נובעת במידה רבה מחשיפה לסוגים שונים של גירויים. כאשר אנו מדברים על גירויים שונים, אנו מתכוונים לומר שבטלוויזיה יש צלילים וצורות, צבעים וקולות ומגוון רחב של תנועות. בין אם מדובר בתוכנית שמתמקדת במוזיקה לקטנטנים או בתוכניות אנימציה, סיפורים או שירים – גירויים שונים מסייעים לפתח את המוח והחשיבה.
  • טיפוח סקרנות – התינוק האנושי הוא סקרן מטבעו. אם כבר אמרנו שהגירויים חיוניים ותורמים לפיתוח המוח והחשיבה, הרי שאי אפשר שלא להזכיר מדוע הסקרנות חשובה אף היא. הסקרנות מובילה את פעוט לחפש אחר גירויים חדשים במטרה ללמוד על העולם שסובב אותו. תכנים שונים, המתאימים לגילאים מגוונים, מושכים את הילדים ומגרים אותם להמשיך וללמוד באופן מודע ולא מודע כאחד וגם מחוץ לזמן הצפייה.
  • תוכניות דידקטיות – בין התוכניות לילדים ניתן למצוא גם תוכניות דידקטיות, כלומר כאלה שנועדו ללמד באורח מקצועי. השפעה של תוכניות כאלה, כאשר הן ערוכות ומוגשות כהלכה, רבה ביותר. לימוד של הברות ולאחר מכן של מילים, הכרת הצלילים השונים, לימוד על מותר ואסור, טוב ולא טוב, בטוח ומסוכן. בכך הופכת הטלוויזיה למורה פוטנציאלית מצוינת.

התמודדות עם השפעות שליליות  

לצפיה בטלוויזיה יכולה להיות השפעה שלילית במידה והילדים נחשפים לתכנים שאינם מתאימים לגילם. לכן, בחירה בערוצים הייעודיים ובתוכניות המתאימות תימנע במידה רבה את הסיכון הזה.

במקביל, חשוב לשים לב שכמו כל דבר אחר, חשיפה מוגזמת, גם לתכנים חיוביים היא שלילית בעיקרה. לכן, חשוב מאוד לבלות גם זמן איכות עם הילדים הקטנים, לצאת עימם לגינה, למגרש המשחקים, לג'מבורי ובקיצור – לחשוף אותם לחוויות מגוונות.

לסיכום, לדעתנו, השפעות הטלוויזיה על תינוקות וילדים חיוביות יותר מאשר שליליות, וזאת במידה וההורים מקפידים על שני כללים עיקריים בנוגע לתכנים – גם מינון וגם סינון.

כתבות מומלצות

גיוס חרדים

כל אחד צריך לשרת,  אך לא כולם צריכים לעשות צבא. צריכה לקום מנהלת הכוונה, שתפנה כל מי שהגיע לגיל גיוס, למקום הנצרך: צבא,משטרה,מדא,חינוך,שירות לאומי וכד'

שיוויון בנטל – עלק

הצעת הוועדה לשיוויון בנטל, מעלימה מגזרים, וממשיכה את המציאות הקיימת שבה ציבורים שלמים לא יעשו צבא או שירות לאומי. ההצעה שלי לשיוויון  בנטל: מוסכם שכל

שחרור מחבלים למען השלום

אסור לשחרר מחבלים כמחווה כזו או אחרת הבסיס למשא ומתן אינו במחווה כזו או אחרת אלא כתנאי מוקדם, שני הצדדים צריכים לרצות לעשות שלום אמיתי

שתפו ברשת

דעות נוספות

יש לכם דעה?

פרסמו אותה כאן ללא תשלום!